Rabu, 11 Mac 2009

Pendapatan Faedah Terakru Pinjaman Perumahan Dicukai Selepas Diterima

Bernama, 11 Mac, 2009

KUALA LUMPUR, 11 Mac (Bernama) -- Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) berkata pendapatan faedah bank berkaitan penangguhan bayaran balik perumahan hanya dikenakan cukai apabila pendapatan tersebut diterima.

Ketua Pegawai Eksekutif/Ketua Pengarah Hasil Dalam Negeri Datuk Hasmah Abdullah berkata pengecualian cukai itu selaras dengan usaha kerajaan untuk membantu pekerja yang diberhentikan berikutan kegawatan ekonomi dunia yang berhadapan dengan masalah untuk membayar balik pinjaman perumahan.

Beliau berkata kerajaan mencadangkan supaya bank dan institusi kewangan membantu mereka yang terlibat dengan membenarkan moratorium bayaran pinjaman perumahan untuk sesuatu tempoh.

Pada sidang media bagi menjelaskan isu-isu percukaian Bajet Mini 2009 di sini hari ini, Hasmah berkata pinjaman berkenaan tidak dikelaskan sebagai pinjaman tertunggak tetapi merupakan bayaran yang ditunda ke suatu tempoh kemudian.

"Institusi perbankan telah bersetuju untuk menangguhkan bayaran balik pinjaman perumahan oleh pekerja yang diberhentikan selama satu tahun. Sehubungan itu, kerajaan bersetuju membenarkan pendapatan faedah ini dikenakan cukai pada masa ia diterima," katanya.

Hasmah berkata tempoh permohonan moratorium bermula dari 10 Mac 2009 hingga 9 Mac 2010.

Bagaimanapun, beliau menjelaskan sekiranya faedah dibayar dalam tempoh moratorium, faedah itu akan dikenakan cukai dalam tempoh berkenaan.

1 ulasan:

ACCESS LOAN FIRM (accessloansfirm@gmail.com) berkata...

Anda dipersilakan untuk ACCESS LOANS FIRM di sini, kami memastikan Anda mendapatkan pinjaman terbaik untuk bisnis Anda atau membayar tagihan Anda. Jawab saja beberapa pertanyaan sederhana dan penuhi persyaratannya. Hubungi kami sekarang untuk pinjaman 3% untuk semua pinjaman, mudah, cepat, dan aman. Melalui email: accessloansfirm@gmail.com

PINJAMAN TERSEDIA YANG KAMI TAWARKAN ADALAH;

* Pinjaman Pribadi dan Pinjaman Perumahan,
* Renovasi rumah dan tagihan Rumah Sakit
* Pembesaran Bisnis
* Refinancing Ekstensi Pertanian dan Penambangan Emas
* Proyek pembiayaan dengan kebutuhan keuangan yang lebih tinggi
* Pinjaman Bisnis dan Pinjaman Investasi

INFORMASI KONTAK ADALAH;

KANTOR KEPALA (accessloansfirm@gmail.com)

WHATSAPP: +12342018860

Pinjaman yang baik dimulai dengan Pinjaman yang lebih baik